Maassa maan tavalla

Tärkein asenne täällä on – take it easy – kaikki kyllä järjestyy. Toimiston energiansŠŠstš

Vaikea sitä oli ymmärtää. Suomessa ollaan totuttu ihan toisenlaisen toimintaan – sähkösposteihin vastataan välittömästi (tai ainakin parin päivän sisällä). Mikäli olet halukas luopumaan rahastasi jonkun palvelun tai asian vuoksi, saat sen ilon nopeasti – kukaan ei jätä sinua epämääräisyyteen. Täällä voit odottaa vastausta sähköiseen tiedusteluun viikkoja ja mikäli et soita perään, mitään ei tapahtukaan. Sen tapainen asioiminen sai meidät alussa melkein sairaiksi.  Mieti itse – lähetät bussifirmalle tarjouspyynnön ja sitä seuraa hiljaisuus. Kuitenkin tehtävä, varata bussi, on annettu. Olethan järjestämässä retkeä kenties kuinka monelle ja nimenomaan bussin varaus kuuluu asiaan. Lähetin tiedustelupyynnön espanjaksi ja kun seuraasi hilaisuus, alkasin miettimään – olenko kenties ilmaissut itsensä väärin. Ajattelin, meillä on vielä 2 viikkoa aikaa, ehkä ne vastaile huomenna. Seuraavana päivänä ajattelin, no, ehkä huomenna. Kun oli mennyt jo 6 päivää eikä  mitään kuulunut, minua kehotettiin soittamaan. Espanjalaiset kun ei ole tottunut sähköposteihin ja eivät ymmärrä, että  manana ja todo bien voi tarkoittaa, että asiakas menee muualle. Tai – minne menet kun kaikkialla on sama meininki! Sydämeni löi tuhat ja sataa, mutta soitin – espanjaksi: ” Hola, soy Heli de Projenni Travel. Le envie un correo electronico. Lo tienes?” Puhelimesta kostui nopeaa espanjan kielistä puhetta ja kunnes minä yritin muistaa kahta ensimmäistä sanaa, oltiin sielläpäin jo kaukana. Onneksi Mari (toimiston vakituinen enkeli!) oli paikalla. Kasvojeni perusteella hän päätti, että on tosi kyseessä ja nyökkäil. Sopertelen puhelimeen ” Perdon, yo no comprendo. Espere por favor!” ja melkein heitän sen Marille. Hetken päästä sain nauttia hyvästä espanjan kielestä. Ja kuinka olla, sähköposti oli hävinnyt koska – sielläkin oli työharjoittelija hommissa. Hei! Perehdys hyvät yritysten omistajat, perehdys on se taikasana. Perehdyttäkää harjoittelijoita ja ne ei hävittää sähköpostejanne. (Toimistollamme on ”Mac” ja se on ihan eri maailma kun PC)  Sovittiin samalla uuden meilin lähettämisestä ja bussifirmasta vakuutettiin, että – ”Todo bien, no molesta!”  Como ei molesta, kun samanlaista suhtautumista on kaupunki, ei, ei kaupunki vaan koko maa  täynnä.  Susanna mittaili 7 neliömetristä toimistotila ja esitti jatkuvia kysymyksiä – onko jo ravintolasta tullut vastausta hänen tiedustelulle. Eikä ollut ja Susanna oli jo todella molesta! Häntä ei helpottanut myös soitto kyseiseen ruokapaikkaan – siellä ei nostettu luuria. Ei aamulla, keskipäivällä eikä illalla. Kuinka todo termino? Todo bien, hyvät ystävät! Todo bien – kaikki kuitenkin järjestyi vaikka en vieläkin asian päälle ymmärrä. Bussi oli ajoissa, ruokapaikasta soitettiin meille melkein liian myöhään, mutta soitettiin. Selvisi, että omistaja (perheen äiti) oli antanut meille väärän sähköpostin. Tässä kohtaa lopetin ihmettelemisen ihan kokonaan ja pyyhkäisin muistista tiedoston nimeltä – NORMAALIT TOIMINTATAVAT ja loin uuden kansion MAASSA MAAN TAVALLA!

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s